Książek dla dzieci jest bardzo wiele, nawet na polskim rynku. Jako psycholog uważam, że warto przez zabawę zrobić dla dziecka coś więcej: pokazać pewne wartości, pożądane zachowania, możliwe alternatywne rozwiązania. Z jaką literaturą można to zrobić? Przeczytaj poniżej.
Skąd wiem, że warto?
Dzisiaj napiszę o wyjątkowej książce dla dzieci, zatytułowanej „Lew Staszek i siła uważności” autorstwa Agnieszki Pawłowskiej. Dowiedziałam się o jej istnieniu podczas prowadzonego przez Agnieszkę kursu MBSR (Mindfulness Based Stres Reduction). Sama koncepcja książki bardzo mnie zainteresowała. Pożyczyłam od Agnieszki nie tylko wspomnianą książkę ale i pozostałe cztery z tej serii. O swoich pierwszych wrażeniach napisałam w artykule „Najlepszy prezent dla dziecka, nie tylko małego”.
Jak z tego korzystam?
Wówczas oceniałam książki okiem psychologa, w wymiarze teoretycznym. Od kilku miesięcy wykorzystuje te książki w pracy z dziećmi. W pracy gabinetowej oraz w szkole. „Lew Staszek i siła uważności” to pierwsza książeczka, która powstała w tej serii. Główny nacisk jest w niej położony na radzenie sobie z przykrymi emocjami: złością, gniewem, rozczarowaniem. Czytając książkę dziecko (a także dorosły) może zobaczyć, że odczuwanie emocji, napięć z nimi związanych to coś naturalnego. Jednocześnie jasno pokazane jest, że to my mamy największy wpływ na własne emocje, na to jak z nimi pracujemy, jak bardzo pozwalamy im zawładnąć swoim życiem. To także bardzo jasny przekaz, że z emocjami można pracować. Dlatego jest to najczęściej wykorzystywana przeze mnie w pracy z dziećmi książka. Dodatkowo dzięki jej lekturze można pokazać dziecku błędy, niepożądane zachowania czy przykre sytuacje bez oceniania i obwiniania dziecka. Wykorzystując postać głównego bohatera, pozwalamy dziecku na zobaczenie tego co smutne, przykre i bolesne ale także na zobaczenie tego, jak temu zapobiegać, jak sobie z tym radzić i gdzie szukać rozwiązań.
Zrozumienie treści
Dzieci zazwyczaj bardzo szybko rozumieją metafory-orientują się czym są wspomniane „ciemne chmury”, rozumieją kiedy się pojawiają i z jakiego powodu. Co zaskakujące dzieci odnoszą pokazane w książce sytuacje do swojego życia, szczególnie jeśli doświadczały podobnych sytuacji w niedalekim okresie czasu lub jeśli były one bardzo dotkliwe i mocno utkwiły w pamięci.
Wartość książek w pracy psychologa
Wspólne czytanie z dzieckiem to forma zabawy, przyjemności. W pracy psychologicznej może to posłużyć zbudowaniu dialogu, zmianie optyki dziecka, pokazaniu alternatywnych działań. Dzieciom zdecydowanie łatwiej rozmawiać o bohaterze z książki, kiedy analizują pewne sytuacje, niż rozmawiać otwarcie o osobistych sytuacjach, szczególnie na początku. Wspólne czytanie, ma także znamiona terapeutyczne, nie tylko w przypadku dzieci.
Dlaczego polecam?
Odpowiedź w zasadzie jest zawarta wyżej, jednak podsumowując: polecam, ponieważ książek niosących tak dobre rozwiązania i treści dla dzieci, naprawdę jest w Polsce niewiele. Dodatkowo książka jest tak napisania i traktuje o tak uniwersalnych tematach, że czerpać z niej mogą również nastolatki i dorośli, zatem nie do końca jest to lektura tylko dla dzieci. Kupując taką książkę, tak naprawdę wszyscy członkowie rodziny mogą z niej skorzystać. Zatem jest to inwestycja, która wielokrotnie się zwróci:)