Obiecałam, że recenzja tej książki się pojawi. Choć minęło trochę czasu, a w międzyczasie w ręce wpadły mi inne książki, pojawiam się z recenzją dzisiaj.
Książkę otrzymałam, w tamach zakupu biletu, podczas Wielkiej Wymiany Kontaktów w Poznaniu. To rodzaj konferencji zorganizowanej dla kobiet biznesu, które szukają inspiracji, partnerów, współpracowników czy podwykonawców. W Poznaniu dosyć długo było cicho w tym obszarze, a od kilku miesięcy obserwuje, że takich spotkań jest coraz więcej. Podczas wspomnianej Wielkiej Wymiany Kontaktów Iza Makosz była jednym z prelegentów, podobnie jak Gosia Zimniak, reprezentując Poznań:)
Kim jest Iza?
Prawnikiem z wykształcenia i przedsiębiorcą z zamiłowania. Po 10 latach pracy w korporacji, zdecydowała się na własny biznes. Otworzyła sieć salonów depilacji woskiem, Time for Wax, który wyróżnia się tym, że na wizytę możesz się udać bez umówienia terminu. Od jakiegoś czasu prowadzi także internetową telewizję dla przedsiębiorczych kobiet Time for Business TV.
Co znajdziesz w tej książce?
Nie dowiesz się o szczegółach technologicznych rozwiązań, jakie media społecznościowe są najlepsze, jak budować strony internetowe itp. Książka bardzo mocno opiera się na doświadczeniach autorki w budowaniu biznesu. Zatem nie ma tutaj omawiania badań, które pokazują w co warto zainwestować, jak wiele pieniędzy czy jak długo to robić. Iza mówi o tym jakie popełniała błędy, z jakich form reklamy korzystała i dlaczego, co ignorowała trwając w przekonaniu, że to nie działa albo to nie dla niej. Napisała także o tym, jak wiele zdążyła się podczas budowania swojego biznesu nauczyć. Nie tylko dzięki ludziom, których dopytywała, szkoleniom, konsultacjom czy przeczytanym książkom ale przede wszystkim, dzięki doświadczeniom zdobywanym niemal każdego dnia, podczas prowadzenia biznesu.
Zaskakujące?
Osobiście dla mnie nie ma w tej książce zalewu informacjami o których nie miałam pojęcia. Znalazłam jednak kilka wskazówek, które zamierzam wcielić w życie, sprawdzić czy zadziałają w mojej pracy. To co bardzo ważne w tej książce to to, że Iza napisała ją tak, jak mówi. To nie jest bardzo poważna książka, przypominająca opracowania naukowe. To książka, w której Iza „opowiada” o swoim dzieciństwie, inspiracjach, tym co spowodowało, że zechciała prowadzić biznes, a także o tym, jak wyglądały jej początki, czego się nie spodziewała, jak poszukiwała rozwiązań.
Ta książka jasno pokazuje, że prowadzenie biznesu, szczególnie na początku i to i w odniesieniu do Time for Wax jak i do Time for Business TV, nie było łatwo. Były momenty zwątpienia, krytyki czy nawet hejtu. W obliczu tego wszystkiego Iza pokusiła się o wspomnienie o tym, jak ważne jest środowisko w jakim żyjesz. To jakimi otaczasz się ludźmi-wspierającymi czy negującymi Twój biznes, bo będąc na Twoim miejscu sami baliby się ryzyka czy też dlatego, że nie wierzą w Twój pomysł…lub zwyczajnie nie wierzą w Ciebie. Początki nie były zatem łatwe. Później też bywały trudne momenty, które dotyczyły zwalniania ludzi, egzekucji postawionych zadań, rozmów z zespołem nad tym co nie działa, negocjacji…
Co stanowiło dla mnie szczególną wartość?
Iza w książce podzieliła się kilkoma narzędziami jakie sama wykorzystuje w swoim biznesie. Były dwa, które bardzo mocno zwróciły moją uwagę:
- Jedno z nich dotyczyło rozwiązywania problemów, kiedy widać, że w zespole dzieje się coś złego ale przyczyny nie są oczywiste.
- Drugie narzędzie, to podzielenie całego swojego środowiska na cztery grupy ludzi, żeby zobaczyć kim się otaczasz. Czy w Twoim gronie są prawdziwi przyjaciele, toksyczne osoby, ludzie, którzy z góry mają negatywne nastawienie więc nie wierzą w powodzenie żadnego projektu?
To bardzo ważne narzędzia także z perspektywy psychologicznej. Przecież przedsiębiorcy to też ludzie, emocje czy stany emocjonalne tak samo ich dotykają, jak innych.
Dlaczego warto przeczytać?
Nie jest to pozycja dla wyjadaczy biznesu. Jednak jeśli prowadzisz biznes, który nie osiągnął takiego sukcesu jak chcesz lub osiągnął ale coś zaczyna się dziać, być może warto po nią sięgnąć.
Iza w książce zaznacza, że zawsze tak w biznesie jak i w życiu są momenty lepsze i gorsze, momenty zwątpienia, zmęczenia i frustracji. Pisze także o tym, że to naturalne i że przyznanie się do tego, nie oznacza, że nie nadajesz się do prowadzenia biznesu.
Co bardzo cenne w tej książce, autorka pokazuje także, że jeśli chcesz, wiele możesz się nauczyć. Nikt z nas nie rodzi się z kompletem umiejętności potrzebnych do wykonywania wybranego zawodu. Ich wszystkich, tak jak chodzenia i mówienia, trzeba się nauczyć. Pytanie tylko czy tego chcesz?
Garść cytatów
Jeden z ważniejszych cytatów o którym każdy powinien pamiętać: „Nie wmawiaj sobie, że wszędzie dobrze, gdzie nas nie ma, ze trzeba mieć szerokie barki i plecy, żeby coś zmienić. Bzdura. Szukaj kobiet przedsiębiorczych, które chcą się dzielić wiedzą, które stworzyły biznes, zapracowały na sukces. Te działające i aktywne zapraszaj na spotkania w twoim mieście, przecież i ty możesz zorganizować grupę wsparcia dla kobiet, cykliczne spotkania. Kontaktuj się z kobietami, które ci imponują, i ponad wszystko nie bój się zapraszać, pytać, rozmawiać. Pokazuj, że można i dziel się wiedzą.” I ja się z Izą zgadzam.
Byłam ciekawa książki bo od dłuższego czasu oglądałam kanał Izy Youtube-Time for Business TV. Przy okazji Wielkiem Wymiany Kontaktów w Poznaniu miałam okazje poznać ją osobiście i zobaczyć jaka jest podczas prelekcji, stąd wiem, że książka jest napisana jej językiem.
Przytoczę jeszcze jeden ważny cytat, wiem także z mojego gabinetu, że wiele kobiet ma z m problem: „Myśl perspektywami, a nie ograniczeniami, i buduj w sobie poczucie pewności, że cokolwiek weźmiesz w ręce, zamienia się w sukces. Miej wizję, zobacz siebie za 10 lat, gdzie chciałabyś być?„