To niestety wciąż fikcja, nie rzeczywistość. Fundacji na Rzecz Praw Ucznia podjęła działania w kierunku zmiany, by w każdej szkole był psycholog. Wielokrotnie jego obecność chorni zdrowie lub życie ucznnic_ów, a także ma ogromą wartość edukacyjną. Pomóżcie zbierać nam podpisy!
Psycholog w szkole
Chcę dzisiaj napisać o bardzo ważnym problemie i bardzo waznym projekcie. Dotyczy on zdrowia, bezpieczeństwa i rozwoju dzieci i młodzieży. A także profilaktyki samobójstw z którymi jak wiemy, w Polsce mamy ogromne problemy.
Pamiętam, że jako uczennica, nie miałam szansy korzystania ze wsparcia psychologa szkolnego, kiedy w mojej klasie był ogrom przemocy. Dlatego, że takiej osoby w szkole do której chodziłam, zwyczajnie nie było.
Raport Najwyższej Izby Kontroli z 2017 r. wskazuje, że aż 46% szkół podstawowych i 34 % szkół gimnazjalnych, funkcjonuje bez zatrudnienia psychologa, ani pedagoga. Gdzie zatem uczennice_czniowe mogli otrzymać wsparcie? Wśród naucycieli z dodtakowymi wkalifikacjami (jesli takowi byli i mieli na to czas) oraz doraźnie w Poradniach psychologiczno-pedagogocznych (doraźnie w sensie dosłownym, bo rola takich Poradni jest zupełnie inna).
Natomiast Mikołaj Wolanin, prezes Fundacji na Rzecz Praw Ucznia jest zdania, że każda uczennica i każdy uczeń, maja prawo do otrzymywania wsparcia nie tylko w zakresie dóbr materalnych czy ochorny zdrowia lecz także w obszarze zdrowia psychicznego. Według wyliczeń Mikołaja Wolanina, na ponad 20 tys. szkół, zatrudnionych jest tylko 10,8 tys. psychologów. Te dane sa absolutnie porażające.
Polskie ralia wsparcia psychologicznego w szkołach
Pracując jako psycholog szkolny spotkałam się z totalnym brakiemz rozumienia dyrekcji, jaka jest moja rola i jakie sa moje zadania. Miałam przydzielonych zaledwie kilka godzin w tygodniu. To jest taki wymiar czasu, że nie można mówic o realnym niesieniu pomocy uczennicom_czniom. No chyba, ze mowa o warsztacie lub lekcji edukacyjnej. Jednak nie w takiej roli byłam w szkole.
Kilka godzin na tydzień, to zdecydowanie z mało, tym bardziej, że nauczyciele, szczególnie Ci mający wychowawstwo i dzieci z orzeczeniem w klasie, też potrzebują konsultacji z psychologiem, zaplanowania określonego programu wsparcia.
Moją uwagę w tym temacie, szczególnie mocno zwróciły słowa jednej z bohaterek książki „Molestowane” Katarzyny Borowskiej i Anny Matusiak-Rześniowieckiej:
„Koleżanki się zaniepokoiły i wysłały mnie do szkolnej psycholog. Zaprowadziły mnie osobiście, żebym nie uciekła. Dopiero przy niej naprawdę się rozkleiłam. Dopiero psycholog uświadomiła mi, że to, czego doświadczam, nie jest normalne, za to jest karalne. Uprzedziła, że musi powiadomić rodziców.”
Katarzyna Borowskia, Anna Matusiak-Rześniowiecka, „Molestowane”
Bardzo często to rówieśnicy w klasie widzą, że coś się dzieje. Oni są w stanie pomóc takiej osobie wtedy, kiedy mają za sobą odpowiedzialnego, empatycznego dorosłego, godnego zaufania, który wie co robić. Dlatego psycholog w szkole jest tak bardzo potrzebny.
I to jest o tym wątku edukacyjnym – rozmowa z psychologiem, może pokazać młodemu człowiekowi, ze to co go sptyka nie ejst naturalne, nie ejst potzrebne, że nie ejst w tym sam, nie musi godzić się na to, co się dzieje. To bardzo mocno edukuje w zakresie praw i możliwości wsparcia.
Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży w Polsce
Według ostatniego raportu Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę problem statystyk samobójst wśród osób niepełnoletnich, niestety nie maleje i niestety jest alarmujący.
W tym raporcie w zestawieniu “Dzieci się liczą 2017 – Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce” na pierwszym miejscu wymienia Niemcy. W 2014 roku doszłotam do 224 prób samobójczych, wśród osób poniżej 19 roku życia, które były skuteczne (zakończone smiercią).
Natomiast w Polsce ten wynik to 209 takich przypadków. Zatem wcale nie aż tak znacząco mniej. Źródłem danych przedstawionych w raporcie jest Eurostat oraz Komenda Główna Policji w Polsce.
Według danych Komendy Głównej Policji, do zamachu samobójczego (wliczając w to soboy pełnoletnie i niepełnoletnie) dochodzi w Polsce co 47 minut.
Prześladowanie w szkole
Kolejny realnym problem, który istnieje od dziesiątek lat. Jednak od kiedy nowe technologie zaczeły rozwijac się w tak syzbkim tempie, przesladowanie stało sie jeszcze bardziej dotkliwe. Może dziać się nawet wtedy, kiedy uczennica_czeń nie jest w murach szkoły.
Raport PISA ukazujący osiągniecia edukacyjne uczennic_czniów wkazuje, że polscy uczniowe radza sobie bardzo dobrze. Jednak co siekawe, badania te ukazały, że co czwarty polski uczeń doświadczył, co najmniej kilka razy w miesiącu, różnych form prześladowania. Natomiast co piąte dziecko, stawało sie ofiarą szkolenj przemocy.
Psycholog w każdej szkole – pomóżcie zbierać nam podpisy
Obecnie sytuacja wygląda tak, że w szkołach nie ma psycholożek_gów, nie ma wsparcia systemowego w zakresie dbałości o zdrowie psychiczne i edukacje w tym zakresie.
Psycholog będący w szkole na 5 godzin w tygodniu to zadna realna pomoc. To nie jest możliwe, żeby „psycholożka_g z doskoku” był wstanie oferować realne wsparcie.
Dlatego pomóżcie nam zbierać głosy od osób pełnoletnich. Wszelkie szczegółowe informacje i formularze do druku znajdziecie na TEJ STRONIE – KLIK.
Gdzie szukać wsparcia?
Osoba, która doświadcza myśli samobójczych, przede wszystkim nie powinna sie ich bać. To co moze dla siebie zrobić w takim czasie, to zukac wpsarcia wśród bliskich, rozmawiac o tym czego doświadcza.
W Poradniach Zdrowia Psychicznego SP ZOZ mozna uzyskać wpsarcie nieodpłatnie i bez skierowania, jednak ten system jest niewydolny, a na wizyte można zcekac miesiącami.
Dlatego warto korzystać z pomocy w Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego Fundacji ITAKA, które prowadzi bezpłatną infolinię czynną 24/7pod numerem 800 70 22 22.
Dostępny jest również Całodobowy Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży pod numerem 116 111.
Rodzice zaniepokojeni stanem zdrowia czy bezpieczeństwem dzieci, moga skorzystać z telefonu: 800 100 100.
Pomocy warto szukać także w sieci, np. na stronie www.liniawsparcia.pl.
Cytowane
- “Dzieci się liczą 2017 – Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce”
- NIK o pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
- Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT PISA
- Projekt psycholog w każdej szkole