Każdemu z nas zdarzyło się kiedyś usłyszeć słowa krytyki, od różnych ludzi. Czasami były one zasadne, czasami nie. Odbiorcy krytyki dzielą się na dwie grupy. Grupa pierwsza radzi sobie z krytyką bardzo dobrze, zaś druga przeciwnie. Co możesz zrobić aby znaleźć się w pierwszej grupie? Czytaj dalej! 🙂
1. Dokonaj rozpoznania
Jedną z najważniejszych rzeczy jest rozpoznanie, czy kierowana do Ciebie krytyka jest konstruktywna czy destruktywna. To pozwoli Ci na podjęcie odpowiednich kroków.
Jeżeli kierowana do Ciebie krytyka jest konstruktywna to bardzo dobrze. To znaczy, że osoba, która Cię skrytykowała, chce Ci pomóc. Jest to szczególnie istotne, ponieważ opinie innych pokazują to, co trudno nam zobaczyć. Przemyśl to, co usłyszałaś/-eś, wyciągnij wnioski i działaj!
Jeżeli uznasz, że krytyka jest destruktywna:
- zastanów się kto i dlaczego ją do Ciebie kieruje. Ludźmi czasami kierują emocje, zazdrość. Bądź empatyczny i wczuj się w sytuacje tej osoby. Postaraj się zrozumieć, z jakiego powodu, kieruje do Ciebie takie słowa. Może przeżywa ciężki okres w sowim życiu (rozstanie z partnerem, choroba kogoś bliskiego, strata pracy) ? Jeśli zrozumiesz, że ktoś Cię krytykuje, ponieważ nie radzi sobie ze swoimi emocjami, będzie to dla Ciebie wyraźny sygnał, że nie masz się czym przejmować
- przemyśl ile w kierowanej do Ciebie krytyce jest prawdy. Zdarza się, że ludzie reagują w bardzo wylewny sposób, co przekłamuje obraz tego, o czym chcieli powiedzieć. Warto jednak poszukać w ich słowach przysłowiowego „ziarna prawdy”. Być może pewne działania możesz poprawić? Wiem, że to bardzo trudne, być empatycznym i wyrozumiałym dla kogoś kto krzyczy czy przesadnie reaguje. Jeśli jednak chcesz być ponadto, postaraj się o zrozumienie, cierpliwość i znalezienie tego, co ta osoba naprawdę chciała Ci przekazać
- pamiętaj, że słowa nie mogą Cię zranić. To tylko słowa. Krytyka Cię nie okradnie, nie uderzy ani nie zniszczy Twojej pracy. To tylko zbitek słów
- bądź pewna/-y siebie. Pamiętaj o swoich wadach, zaletach oraz nie pozwól wytrącić się z równowagi (znasz swoją wartość). Nie pozwól aby inni mieli wpływa na to, jak się czujesz i co o sobie myślisz
Jeśli czujesz, że krytyka Cię dotknęła, wykonaj poniższe ćwiczenia
- ćwiczenie nr 1: wypisz czego w sobie nie lubisz i zastanów się co możesz zmienić. Czy to czego ty nie lubisz w sobie pokrywa się ze słowami krytyki?
- ćwiczenie nr 2: zaakceptuj to, że są w Tobie pewne rzeczy, które bardzo trudno zmienić lub nie da się ich zmienić. Jeśli nie lubisz w sobie tego, że masz piegi, niebieskie oczy czy jesteś bardzo niska raczej trudno będzie to zmienić. Jednak z drugiej strony, czy to naprawdę jest takie złe? Więcej samoakceptacji!
- ćwiczenie nr 3: spotykaj się z ludźmi, z którymi czujesz się dobrze. Spotykanie się z ludźmi, którzy każdorazowo usiłują sprawić, byś czuł/-a się ze sobą źle nie ułatwi Ci zaakceptowania swoich wad. Dlatego uważnie dobieraj ludzi, którym poświęcasz swój czas.
- ćwiczenie nr 4: rób to, co masz do zrobienia. Jeśli ewidentnie czujesz, że ktoś Cię krytykuje aby sprawić Ci przykrość nie przejmuj się. Nie zarzucaj swoich marzeń ani celów. Nie przejmuj się, jeśli trudno Ci to przychodzi. Nauczenie się tego wymaga czasu. Jednak każdy z nas, jest w stanie wyrobić w sobie taki nawyk 🙂
2. Uwierz i zaakceptuj, że perfekcyjnych ludzi nie ma
To dobra droga, nie tylko do tego by poradzić sobie z krytykę. Świadomość tego, że nie można być we wszystkim i zawsze najlepszym, sprawia, że zdecydowanie łatwiej będzie Ci odnaleźć się w sytuacjach trudnych. Każdy z nas ma jakieś wady. Jeżeli wydaje Ci się, że Ty ich nie masz, to znaczy, że nie pracujesz nad sobą i nie wyciągasz wniosków. Nie wierzysz?
Wykonaj ćwiczenie: wypisz 10 swoich największych wad. W tym ćwiczeniu, nie chodzi o to, żeby sprawić być poczuł się gorzej. Chodzi o to, żeby łatwiej było Ci zobaczyć, że te wady naprawdę są.
Pomyśl o swoich znajomych, kolegach z pracy…Zastanów się czy znajdziesz wśród nich, chociaż jedną osobę, która jest perfekcyjna? Nie ma absolutnie żadnych wad?
3. Nie bierz krytyki do siebie – zachowaj dystans
Pamiętaj o tym, że krytyka dotyczy czynów, nie osób. Choć często osoby krytykujące robią błąd, kładąc nacisk na człowieka, a nie na czyn. Skup się na tym, jakie jest przesłaniu kierowanej do Ciebie krytyki. Na tym co zostało wytknięte, nawet jeśli zostało to źle zakomunikowane. I pamiętaj, że w krytyce nie chodzi o to, by Cię zranić ale o to, by pokazać co możesz poprawić.
Zapamiętaj: „Ocenianie ludzi nie świadczy o tym, jaki TY jesteś lecz o tym jacy oni są”