Sposób w jaki się porozumiewamy wpływa nie tylko na to czy osiągniemy pożądany cel, lecz również na to jak będą odbierać nas inni. Oznacza to, że nie tylko możemy zostać źle zrozumiani, możemy także zostać ocenieni w określony sposób, co dla odbiorcy komunikatu może być sygnałem do zakończenia relacji. Jakie zatem błędy komunikacyjne popełniamy?
Generalizacja
Stosowanie uogólnień wzbudza wiele emocji, między innymi złość, rozdrażnienie, irytację, poczucie niesprawiedliwości.
Czy pamiętasz, kiedy ostatnio ktoś powiedział do Ciebie coś w stylu „…bo Ty nigdy nie słuchasz co ja mowię!”? Jak się wtedy poczułaś/poczułeś? Domyślam się, że Twoja odpowiedź nie brzmi „przyjemnie”, a wręcz odwrotnie.
Generalizację stosujemy nie tylko w związkach lecz również w komunikatach do dzieci, co nie jest dla nich budujące i zamiast pomagać im wzrastać, działa dokładnie odwrotnie, budując chwiejne podwaliny pod stabilne poczucie własnej wartości.
Krytyka
Badacz John Gottman wyróżnił ją jako największy z błędów komunikacyjnych. Niestety problem polega na tym, że krytykujemy nie tylko z premedytacją, a także nieświadomie.
Czasami nieumiejętnie dobieramy słowa lub niewłaściwie wyrażamy emocje, co jest odbierane przez drugą stronę jako krytyka.
O tym jak ogromne znaczenie mają słowa, nie tylko na poziomie komunikatu lecz rownież na poziomie myśli, pisałam tutaj: http://bit.ly/2xiyhk8
Zastanów się, jak to jest u Ciebie? Czy zdarza się, że nieświadomie krytykujesz?
Według badacza wiele trudności w komunikacji ma podstawy właśnie w krytyce.
Poczucie, że ktoś Cię bezpodstawnie obwinia, prowadzi często do tego, że masz ochotę się bronić, prawda? Bardzo często przyjmowaną formą obrony jest atak. I tutaj początek ma konflikt – zaczyna się bowiem przepychanka słowna, niczym licytacja – kto komu więcej wygarnie i kogo bardziej zaboli. A wszystko to, dzieje się tylko po to, by udowodnić drugiej stronie swoją rację.
O tym jak rozmawiać, żeby nie ranić pisałam tutaj: http://bit.ly/2oPsUnF
Defensywna postawa
To ogromna przeszkoda w efektywnej komunikacji. Zapobiec konfliktowi może empatia, chęć zrozumienia drugiego człowieka i poznania jego argumentów. Jednak dla kogoś kto wykazuje postawę defensywną, takie działania są bardzo trudne do zastosowania.
Defensywna postawa sprawia, że „powietrze można kroić nożem”, a cyniczne komentarze i niewybredna ironia sprawia, że jest jeszcze gorzej. Pod tym wszystkim kryje się pogarda – a to kolejny czynnik, który podtrzymuje zbudowaną wcześniej nieprzyjemną atmosferę, która jest niemal idealnym podłożem pod konflikt.
Dlatego, jeśli wiesz, że masz tendencję do zachowań defensywnych, popracuj nad tym. Pomocna może się okazać współpraca z psychologiem, który pracuje w tym obszarze.
Taka sytuacja prowadzi do tego, że jest coraz mniejsza szansa na to by dojść do porozumienia. Dwie strony czują się zranione i bezpodstawnie oskarżone. Zaczynają się zamykać na siebie nawzajem, kontakt wzrokowy zanika, „rozmowa” zaczyna się ograniczać do półsłówek, a fizyczny dystans między osobami się zwiększa. Ostatecznie ktoś wychodzi lub zamyka się w swoim pokoju.
Budowanie murów
Tak oto docieramy do ostatniego błędu komunikacyjnego czyli budowania murów. Niektórzy są w tym specjalistami. Inni rzetelnie się uczą, naśladują, bo „jak ona mi, tak ja jej”.
Jednak w tej dziedzinie wielkość i „stabilność” tego muru wcale nie jest powodem do dumy. Okazuje się bowiem, że łatwiej nam zbudować taki mur niż zadbać o to, żeby nie wzrastał
Dlaczego?
Ponieważ komunikacja to umiejętność. To oznacza, że można ją zmieniać, kształtować, poprawiać. Jednak jak z każdą inną, tak i z tą umiejętnością się nie rodzimy – jest ona do wypracowania, najpierw w domu poprzez obserwacje i naśladowanie rodziców (uwaga rodzice!! spoczywa na Was odpowiedzialne zadanie!!), potem poprzez obserwację i naśladowanie środowiska.
Niestety rozwijania umiejętności komunikacji nie uczą nas w szkole, w zasadzie na żadnym z poziomów klasycznej edukacji.
To sprawia, że mamy trudności w wyrażaniu swoich potrzeb i emocji w codziennym życiu (konserwatywne, stereotypowe podejście do wychowania nie pomaga). Nic zatem dziwnego, że w sytuacji konfliktowej jest to jeszcze trudniejsze.
W temacie komunikacji możesz przeczytać również tekst o tym „Jak uniknąć nieporozumień i pozostać fair wobec drugiej osoby czyli kilka słów w temacie efektywnej komunikacji”, tutaj: http://bit.ly/2xsl3R4
Jeżeli czujesz, że masz trudności w komunikacji, dać znać. Chętnie Ci pomogę:)