O kreatywności w biznesie mówi się od ponad 5 lat w Polsce bardzo dużo. Szkoleń dotyczących kreatywności na rynku jest mnóstwo. Wymaga się jej w pracy, a także na studiach – nie tylko na kierunkach artystycznych. Według niektórych kreatywność zależy od genów. Jednak są badacze, którzy pokazują, że wystarczy kilka prostych działań, by pobudzić kreatywne myślenie.
Dlaczego ciągłe siedzenie przy biurku Ci nie służy?
O tym, dlaczego tak jest z perspektywy funkcjonowania ciała i psychiki pisałam w artykule Cykl #Byle do wiosny cz. 3 – Co wspólnego z produktywnością ma rozciąganie?Jest jednak coś jeszcze – badania dowodzą, że przesiadywanie stale w jednym miejscu zabija kreatywność. W celu jej pobudzenia trzeba zmieniać miejsca pracy. Dotyczy to nie tylko pracy zawodowej lecz również studentów – prowadzenie zajęć w różnych salach, a nawet budynkach przyczynia się do bardziej kreatywnego myślenia, wychodzenia poza schematy myślowe.
Jak pracować by pozostać kreatywnym?
Dlatego jeżeli pracujesz długo, często zmieniaj miejsce pracy. Być może masz możliwość popracowania w firmowej kawiarni lub w mieście. Jeżeli tak, warto to wykorzystać, jeżeli nie, poszukać innych miejsc w swojej organizacji, gdzie jest możliwe wykonywanie Twojej pracy np. przez godzinę w ciągu dnia.
Warto także co jakiś czas wychodzić poza przestrzeń swojej pracy, np. wychodząc na pięć minut na spacer lub na posiłek do kuchni czy pokoju socjalnego. Nawet krótkie przerwy, podczas których przebywasz w innym miejscu, przyczyniają się do podniesienia poziomu kreatywności. Wspomina o tym Kimberly Elsbach, profesor University of California
„Kreatywność i innowacja, ma szansę zaistnieć, kiedy ludzie zmieniają swoje środowisko, szczególnie wówczas, kiedy wystawiają siebie na środowisko naturalne” (np. kawiarnia, park itp.). Okazuje się zatem, że
„pozostawanie wciąż w tym samym środowisku, w tym samym miejscu [również w rozumieniu lokalizacji] jest bardzo szkodliwe dla kreatywnego myślenia, uniemożliwia także dotarcie do tzw. „aha moment” [rozumianego jako przełomowa myśl/odkrycie]”,
wspomina Kimberly Elsbach.
Czy kreatywne/innowacyjne myślenie ma znaczenie?
Bazując na wiedzy ekonomicznej, nie trudno się zorientować, że to właśnie kreatywne czy innowacyjne myślenie przyczynia się do rozwoju technologii i optymalizacji wielu procesów. Zatem to co dzieje się współcześnie nie byłoby możliwe, gdyby wynalazcy nie byli na tyle kreatywni, by tworzyć to, co tworzą. Steve Jobs już w latach 80-tych mówił o tym, że jego firma zbuduje urządzenie mobline, którego ekran będzie działać w pełni dotykowo.
Kimberly Elsbach twierdzi, że do osiągnięcia korzyści wynikających z myślenia kreatywnego, przerwy nie są potrzebne po to by jeść, a po to by zmienić miejsce, otoczenie. To w znaczącym stopniu przyczynia się do wzrostu kreatywnego myślenia. Nie ma także znaczenia, czy przerwę robi się między 12:00 a 13:00 [popularna godzina lunchu w USA], ważne by w ogóle je robić. Wspomniana profesor mówi o kreatywnym myśleniu w odniesieniu do swoich badań, że wykonywanie „zbędnych działań w pracy” – jak np. przerwy na spacery itp. w znaczący stopniu podnoszą poziom kreatywności.
A jak często Ty zmieniasz swoje miejsce pracy?