Być może czytałaś/czytałeś mój artykuł o tym „Dlaczego za wizyty, których nie było się płaci?” Dzisiaj chcę napisać o tym, dlaczego jeśli spóźniasz się na wizytę, może się zdarzyć, że nie zostanie ona przedłużona o czas Twojego spóźnienia.
Szanuj czas innych
Jeśli umawiasz się na wizytę do specjalisty, na określoną godzinę, jest oczywiste, że ów specjalista pracuje według ustalonego grafika/harmonogramu. Jeśli jesteś przykładowo umówiona/umówiony na g. 14:00, a specjalista pracuje do 20:00, wyobraź sobie o ile później wejdzie ostatnia umówiona osoba, jeśli w ogóle wystarczy czasu na jej wizytę (np. przed zamknięciem budynku, specjalistę obowiązują też tak prozaiczne zasady, niestety).
Twoje spóźnienie o 15 minut, może zabrać komuś szansę na konsultację, na którą się umówił. Pamiętaj o tym, w dniu swojej wizyty.
Dlaczego zatem masz zapłacić za czas, którego nie wykorzystałeś?
Dlatego, że specjalista był gotowy na umówioną wizytę, zgodnie z ustaleniem. Jeżeli nie zdążysz na samolot i wchodząc na lotnisko widzisz jak przemierza pas startowy, nie biegniesz za nim i nie krzyczysz, że były korki, zatrzymali Cię po godzinach w pracy itd. Tracisz możliwość wylotu, tracisz bilet, nikt nie zwraca Ci pieniędzy za wykupiony bilet i nie masz możliwości reklamacji. Podobnie jest u specjalisty. Jeśli obawiasz się, że nie dojedziesz, że masz napięty dzień, przeanalizuj to i jeśli jest duże ryzyko, zadzwoń dzień wcześniej i przełóż wizytę lub zapytaj czy możesz się umówić na margines spóźnienia np. do 10 minut. Może specjalista po Twojej wizycie ma przerwę i te 10 minut nie stanowi problemu. Musi jednak o tym wiedzieć.
A co kiedy specjalista się spóźnia?
Przede wszystkim nie powinien doprowadzić do takiej sytuacji. Z racji jednak, że „przypadki chodzą po ludziach”, powinien Ciebie przede wszystkim powiadomić wcześniej i przeprosić.
Rozwiązaniem jest przedłużenie sesji lub jeśli to nie jest możliwe, dodanie kilkudziesięciu minut rekompensaty do kolejnej sesji. Jeśli jednak nie odpowiada Ci złożona przez specjalistę propozycja, zaproponuj coś od siebie, negocjuj.
Podsumowanie w skrócie
- Jeśli dzień lub kilka dni wcześniej widzisz, że być może coś stanie Ci na drodze dotarcia do specjalisty rozważ przełożenie terminu wizyty.
- Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że się spóźnisz powiadom specjalistę, a także miej na uwadze, że Twoja wizyta może wówczas trwać krócej.
- Szanuj specjalistę tak, jak Ty chciałabyś/chciałbyś być szanowana/szanowany przez niego.
- Bądź wyrozumiały, szczególnie jeśli usługa dotyczy konsultacji psychologicznych, psychiatrycznych, trenerskich czy coachingu. Taka praca to praca z człowiekiem, który działa emocjonalnie. Nie wszystko da się przewidzieć, a nie można wypuścić z gabinetu człowieka w kryzysie. Jeśli korzystasz z takich usług, zapewne sama/sam liczysz na to by ze spotkania wyjść z poczuciem zadowolenia, spokoju i perspektywą rozwiązania problemu.