Komunikacja w świecie dorosły-dziecko jest bardzo ważna. Nie tylko dlatego, że to poprzez nią przekazujemy swoje poglądy, odczucia czy potrzeby lecz także dlatego, że wpływa na kształtowanie młodej istoty i budowanie wzorców, które w okresie dzieciństwa i dojrzewania są utrwalane. Jak zatem się komunikować aby było to efektywne i dawało odpowiednie wzorce?
Cykl komunikacja rodzic-dziecko
Poświęciłam temu zagadnieniu cały cykl – „Cykl komunikacja rodzic-dziecko”. Pojawiły się w tym cyklu cztery artykuły, w których poruszam temat tego JAK SIĘ NIE komunikować z dzieckiem/uczniem. Linki do wspomnianych artykułów znajdziesz poniżej.
- „Czy jesteś rodzicem autorytarnym? [cz.1 – cykl komunikacja rodzic-dziecko]”
- „Co masz w sobie z pouczającego rodzica? [cz.2 – Cykl komunikacja rodzic-dziecko]”
- „Rodzic obwiniający – czy coś Cię z nim łączy? [cz.3 – Cykl komunikacja rodzic-dziecko]”
- „Rodzic bagatelizujący – czy nim jesteś? [cz. 4 – Cykl komunikacja rodzic-dziecko]”
Bariery komunikacyjne
Warto jednak wiedzieć, że w komunikacji występują różnego rodzaju bariery komunikacyjne. To okresline zwroty, które bardzo utrudniaja komunikacje, moga powodowac spadek zaufania, a także sparwiają, ze dziecko odczuwa wiele przykrych emocji. Jak to może wyglądać?
Zacznijmy od zwrotów zawierających: osądy, ocenę lub potępienie:
- osądzanie, krytykowanie, dezaprobata, potępienie
PRZYKŁAD: „jesteś po prostu leniwy, dlatego wszystko odkładasz na ostatnią chwilę”
EFEKT: dziecko czuje upokorzenie, przy wielokrotnym komentarzu tego typu – spada jego poczucie wartości
- zawstydzenie, obrzucanie wyzwiskami, ośmieszanie, wyśmiewanie
PRZYKŁAD: ” no chyba całkowicie zdurniałeś”
EFEKT: dziecko czuje odrzucenie, rozczarowanie, bunt i złość; wpływa to na jakośc budowanej relacji dorosły-dziecko
- analizowanie, interpretowanie, diagnozowanie
PRZYKŁAD: „zwyczajnie chcesz wykręcić się od sprzątania” , „jesteś zwyczajnie zazdrosna o Zosię”
EFEKT: dziecko czuje lęk, zagrożenie, bunt, złość, może poczuc brak zrozumienia ze strony osoby dorosłej
Podsumowanie
Żadne z zastosowanych zdań, które zawiera określone zwroty nie wpływa na budowanie dobrej, zdrowej relacji z dzieckiem/uczniem. Przedstawia dorosłego w negatywnem świetle – jako osobę, która wie lepiej, ma rację i nie stara się zrozumieć ani sytuacji, ani dziecka.
Jak w takiej sytuacji, można budować zaufanie, relacje oparta na wartościach? Mam nadzieje, że jasne jest dla Ciebie, że jest to NIEMOŻLIWE.